کتاب نقره ای نوشته ویلفرد بتس و برگردان کیارنگ علایی توسط نشر حرفه هنرمند منتشر و روانه بازار شد.
این کتاب در 192 صفحه به روایت تاریخ عکاسی جهان می پردازد و دارای سرفصل هایی چون: نخستین عکس های چهره، پیدایش عکاسی مطبوعاتی، مستندگرایی و حقیقت طلبی، مکاتب دوران مدرن، عکاسی به عنوان رسانه دیداری، پیشگامان توسعه عکاسی و عکاسی معاصر است که در هر فصل به همراه جزییات فراوان و شرح نگاری تاریخی به آن پرداخته شده است.
کیارنگ علایی در مقدمه کتاب نوشته است: «اگر تاریخ را حرکتی هدف مند در تبدیل پندار انسانی به مفاهیم بدانیم آن گاه باید گفت تاریخ عکاسی سرشار از عناصر غیر قابل انتظاری است که وجد ما را نسبت به سرنوشت عکاسی در طول دو قرن گذشته بر می انگیزد. دیدگاه های مختلفی مبتنی بر واقعه و یا ایده هر یک به شکل مستقلی به این شرح تاریخی جذابیت می بخشند، ولی همه این بررسی ها جمله گی يك هدف بزرگ را گوشزد میكند و آن اعتبار بخشيدن به نگريستن است؛ جدالی ازلی ابدی با آلزایمر لحظه ها، مکان ها و اشیا، توجه عاشقانه و صبورانه به جزییات؛ شاید عکاسی همین باشد.»
ویلفرد بتس این کتاب را بررسی ابعاد تاریخی و سبک شناسی عکاسی به زبان ساده می داند و معتقد است این کتاب می تواند شکاف میان تحقیقات تخصصی و کتاب های جیبی را پر کند و برای کسانی که قصد مقایسه تطبیقی احوالات تاریخ عکاسی را دارند، سودمند باشد.
این کتاب که پیش از این با نام «کاغذ و آینه» شناخته می شد در چاپ چهارم با افزونه های متعدد و ویرایش جدیدی از سوی مترجم همراه است، به شکلی که این افزونه های مترجم محتوای کتاب را کاملا دگرگون کرده است، در این افزونه ها به ویژگی های دوران معاصر در عکاسی، دوران متامدرن، نیت مندی در عکاسی معاصر، رابطه زبان و عکاسی، بیانیه و گزاره، شکل های متنوع تاثیر گذاری ادبیات بر عکاسی، تجربه گرایی و کثرت فرم در عکاسی معاصر پرداخته شده است. کیارنگ علایی درباره مفهوم عکاسی معاصر که یکی از دغدغه های امروز جامعه عکاسی است به خبرنگار ما گفت: «عکاسی معاصر مفهومی پیچیده است که به صورت عمومی به عکس های پس از دوران پست مدرن و متا مدرن اطلاق می شود اما الزاما دربرگیرنده تمام عکس های زمانه حال نیست و به صورت یک مفهوم قراردادی عمل نمی کند. در عکاسی معاصر عکس ها، در مجرایی قرار گرفته اند که آن مجرا به عنوان رابطی میان عکس و خالق عکس شناخته می شود و عدم آگاهی از نیت مندی عکاس در ثبت اثر، ما را نسبت به درک آن به اشتباه خواهد انداخت و فهم عکس های معاصر را به تاخیر می اندازد. عکاسی معاصر بی نیاز از متر زیبایی شناسی مدرن و هواخواهیِ ترکیب دلنشین، جزییات درخشان، روابط آشکار، دلالت صریح و شکوه بصری قد علم می کند و خود را به عنوان محصولی غیر خود بسنده ارائه می کند. این عکاسی شکلی جدید و بیرون آمده از یک دگردیسی است؛ دگردیسیِ عکاسیِ قاعده مندِ مدرن در عکاسیِ کثرت گرایِ دیجیتال که مفهوم سنتی ارزش گذاری عکس را تغییر داده است».
چاپ چهارم کتاب نقره ای توسط نشر حرفه هنرمند، به شمارگان هزار نسخه و قیمت چهل و هشت هزار تومان از صبح فردا در کتاب فروشی های سراسر کشور توزیع می شود.