Articles

  نگاهی به مجموعه عکس محمد امین دانشور

خلق انتزاع در همه شکل های مرسوم خود در طول دو قرن گذشته هراس از دست دادن مخاطب را نزد مولفان خود به همراه داشته است. این که مردم چه قضاوتی روی این آثار می کنند یا اساسا برداشت و کنکاش آن ها در صورت اثر تا چه میزان با ذهنیات مولف مطابقتخلق انتزاع در همه شکل های مرسوم خود در طول دو قرن گذشته هراس از دست دادن مخاطب داشته، از دغدغه هایی است که در برخورد با آثار آبستره ذهن را درگیر می کند.

تاريخ : چهارشنبه ۱۳۹۵ سي و يکم شهريور

  اندر فضیلت بد اخلاقی

یک/ یکی از سه شنبه های زیبای خداوند است و من تا شش عصر کلاس دارم. گوشی همراه را در کلاس خاموش می کنم. ظهر در فرصت کوتاه بین کلاس ها برای صرف ناهار دانشگاه را ترک کرده و گوشی را روشن می کنم، از شماره ای که ذخیره ندارم در تلگرام پیامی رسیده است که ” استاد بزرگم! جهت تولید یک مجموعه به یاری شما نیاز دارم. مجموعه از این قرار است که……..» و مشروح استیتمنت و پلان ها و… را در مسیج ارسال کرده است.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ بيست و ششم شهريور

  جنازه عکاس مطبوعاتی آلمانی ساندر توئنز

فراخوانی وجه خشونت بار جنگ چیزی است که این عکس را برایم متمایز می کند؛ برجسته سازی رفتار و عملی که در محاصره لحظه یخ زده توسط دوربین، معنایی متفاوت و دوپهلو به خود گرفته است. مقوله «زمان» در عکاسی امری در باب تسخیر لحظه ها است: تصاحب کردن یک صحنه در کسر بسیار کوچکی از ثانیه. گذر زمان و آن چه زمان با جریان زندگی می کند برای چشم ما غیر قابل لمس است، اما برای یک عکس خبری:هرگز!

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ بيست و نهم مرداد

  تکلمه ای بر مجموعه جدید نیک برانت

عنوان مجموعه جدید نیک برانت الهام گرفته از عبارت معروف «میراث دار باد» است. این عبارت را در آیه نهم از باب یازدهم کتاب انجیل می خوانیم که اشاره اش به این مهم است که کسی که به خانواده اش یا خاکی که در آن می زید، آسیبی برساند، خودش پیش از همه دچار خسران می شود. نیک برانت در جدیدترین مجموعه عکس خود، عنوان «میراث دار خاک» را برمی گزیند، تا ضمن ارجاع مخاطب به متون عهد جدید، پیام مجموعه را به سمت عقوبت انسان در جهان خاکی سوق دهد.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ پانزدهم مرداد

  تکلمه ای بر عکس دوان مایکلز

اگر باور داشته باشیم که عکس، پیکر فردی که مقابل دوربین قرار گرفته را می میراند و او را تنها به تصویری از او تبدیل می کند، آن گاه مجموعه «مکانی که روزی خانه می نامیدمش» اثر دوآن مایکلز همان غیاب و مرگی را نمایان می سازد که رولن بارت از آن به عنوان فاصله میان فرد با تصویر فرد در عکس های خودنگاره یاد می کند.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ اول مرداد

  تکلمه ای بر عکس آلبرت رنگر پتچ

با آغاز عصر روشنگری در اوایل قرن بیستم و تاسیس مدرسه باهاوس توسط والتر گروپیس در شهر ویمر آلمان اصول هنری به صورت فراگیر جهان عکاسی را دربرگرفت. از جمله این اصول می توان به تاکید بر جنبه های کاربردی به همراه زیبایی شناسی اشاره کرد، ارزش هنری آثار مورد توجه بیشتری قرار گرفت و پرهیز از جنبه های زیبایی شناسی صرف بدون کارکرد و کاربرد مورد مداقه قرار گرفت. در این راستا توجه به صراحت، شفافیت، اجزای تشکیل دهنده اشیا، و پیدا کردن بیانی خاص و جدید نسبت به اشیای پیرامون موجب تشکیل گروهی در آلمان شد که ا

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ هجدهم تير

  تکلمه ای بر عکس نائومی هریس

سفر به مقصد مکاشفه و مردم شناسی، آشنایی با سلوک و نمادهای فرهنگی یک کشور، و ارائه تصویری واضح از چگونگی حضور مردم در اماکن، فضاها و مناسبات خویش ژانری مقبول و محبوب در عکاسی است که قدمت آن به چیزی در حدود یک و نیم قرن پیش و تلاش های فرانسیس فریت باز می گردد که در آن، عکاسان با مرارت های فراوان و ابزار دست و پاگیر به تهیه اسناد تصویری از پوشش و رفتار مردم ملل می پرداختند تا اطلاعات دقیق تر و مصداق های قطعی تری را درباره چگونگی زندگی مردم این کره در اختیار سفارش دهنده – که عموما پادشاهان و رهبران

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ چهارم تير

  تکلمه ای بر عکس كن دومون

عکس، کارکرد عکس های خانوادگی را دارد و در حوزه نشانه شناسی همان عکس ها قرار می گیرد، اما درنگی کافی است تا دندان های پدر نگران مان کند و وضعیتی غیر عادی را گوشزد کند. وضعیتی که شادی و بیخبری کودک را که با لباسی روشن متمایز شده به سرعت کنار می زند و ما را متوجه دست پدر که حائل کودک شده، می کند. این دست، غیر عادی است. حالا عکس، ما را وادار به یافتن شباهت های مکرر میان دستی آسیب دیده – که حتی بی رنگی عکس نتوانسته زخم پنهانش را مخفی کند- با پوست صورت مرد می کند و در پی این شباهت ها است که در هم ریخ

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ هفتم خرداد

  تکلمه ای بر عکس هری کالاهان

هیچ عکسی به این اندازه برایم شورآفرین نبوده است. عکسی دم دستی و معمولی اما سرشار از نیرویی پنهان که تماشایش سیرابم نمی کند. آیا «فاصله» عکاس با سوژه انسانی رمز مطلوبیت این عکس است یا نور ویژه و خیره کننده طبیعی حاضر در صحنه؟ و یا فراتر از همه این ها وجاهت یافتن امر پیش پا افتاده واقع بواسطه حضور عکاس و ثبت آن؟ امر واقعی که عکاس با ثبتش ما را به تامل در آن و پیدا کردن ارزشش فرا می خواند.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۵ سي و يکم ارديبهشت

  تکلمه ای بر عکس سندی اسکاگلند

آن چه کارهای خانم اسکاگلند را برایم متمایز میکند تصنع شدید و پس زننده آثار است. چیزی در این آثار وجود دارد که از جنس محیط نیست، مثل وصله ای است نچسب و ناهمگون، که آدم های داخل محیط، آن را نمی بینند، درک نمی کنند و فقط ما هستیم که آن را می بینیم، چیزی که اسمش را می گذارم: “جلوه فریبی بدلی”. در این جلوه فریبی، آن چه به چشم می آید پرده برداری از واقعیت تلخ زندگی اجتماعی معاصر است. عکس دو جنس کاراکتر متضاد دارد: یکی ملموس و عجین شده با فضا (انسان) و دیگری جعلی و غیرواقعی (حیوان). آیا این بی تناسبی ک

تاريخ : چهارشنبه ۱۳۹۵ بيست و دوم ارديبهشت

  تکلمه ای بر عکس الکساندرو کرچاک

نور آن ها را بغل کرده یا آن ها در نور همدیگر را در آغوش گرفته اند؟ دست‌های مادر بیش از این نمی تواند حریص و طالب باشد، نور سیاهی را می درد، در پس این آشکارگی چیست؟ : تابناکی مادر. حتی اگر وجود فرزند روی او سایه اندازد.

تاريخ : شنبه ۱۳۹۵ بيست و هشتم فروردين

  نگاهی به رمان «رساله درباره نادر فارابی» اثر: مصطفی مستور

پس از چهار سال، اثر جدیدی از مصطفی مستور روانه بازارنشر شد. روزهای آغازین اسفند امسال، کتاب «رساله درباره نادر فارابی» به روی پیشخوان کتاب فروشی ها آمد. از این ماه و اشتراکش با مصطفی مستور ، حداقل چاپ دو کتاب «روی ماه خداوند را ببوس» و «ترجمه پاکت ها/ ریموند کارور» را به خاطر می آورم که آن ها نیز در همین ماه منتشر شدند. واپسین کتاب مستور را در سفرهایی که در اسفند ماه داشتم خواندم و خوشحالم که اولین یادداشت را بر این کتاب، منتشر می کنم. یادداشت ذیل، نگاهی است اجمالی به جدید ترین رمان مصطفی مستور.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۴ چهاردهم اسفند

  نگاهی به رمان «خانه» اثر تونی موریسون

خواندن رمانی از تونی موریسون به عنوان یکی از تنها نویسندگان سیاهپوست که کرسی ای به نام خود در دانشگاه معتبر پرینستون آمریکا دارد – فارغ از جایزه نوبلی که بیست و دو سال پیش برای رمانی دیگر از آن خود کرد – هیجان انگیز و لذت بخش است، بویژه اگر نویسنده مهارت کافی در تغییر مداوم «زاویه دید راوی» در طول داستان داشته باشد.

تاريخ : يكشنبه ۱۳۹۴ بيست و هشتم تير

  نگاهی به داستان «سیرکی که می‌گذرد» اثر پاتریک مودیانو

سیرکی که می گذرد: عنوان کتاب تهییج کننده است و معما گونه، بر عبور بی هدف سیرکی تاکید دارد که هرگز در داستان نمی بینیم و انتظار ما برای برخورد با وجه فیزیکی سیرک، جز به چند خاطره پراکنده و دیالوگ به جایی ختم نمی شود، غافل از اینکه وجه تسمیه عنوان کتاب، شباهت زندگی آدم های داستان به سیرک است. خصیصه بارز آدم های داستان صمیمیت و ابهام است. شاید این دو کلمه به هیچ عنوان نتوانند درکنار هم به توصیف منسجم شخصیت دست یابند اما حقیقت داستان همین است که آدم های آن همچون بازیگران سیرک، مخاطب را به خود مشغول

تاريخ : جمعه ۱۳۹۴ بيست و هشتم فروردين

  نگاهی به داستان «کتابخانه عجیب» اثر هاروکی موراکامی

«گرافیک» بارز‌ترین خصیصه‌ای است که در برخورد ابتدایی با داستان بلند «کتابخانه عحیب» خودنمایی می‌کند: کتاب با فونتی بسیار بزرگ (نزدیک به شماره ۳۰) آغاز می‌شود و با فونت ریز شماره ۱۲ به پایان می‌رسد: آنجا که حاصل این سفر دور و دراز و معنوی پسرک قهرمان داستان به تنهایی‌اش در اثر درگذشت مادر ختم می‌شود: «مادرم سه شنبه پیش مرد. دیگر تنهای تنهایم. نه مادری، نه ساری، نه آقا گوسفندی، نه دختری.» ص ۹۰ کتاب

تاريخ : دوشنبه ۱۳۹۳ بيست و هفتم بهمن

  نگاهی به کتاب صد میدان؛ داستان های یوریک کریم مسیحی

ادبیات داستانی ایران در سال‌های آغازین دهه ۱۳۷۰ با موجی از داستان‌های کوتاه مواجه بود که چند ویژگی زیر را سرلوحه کار خود قرار می‌دادند: یک/ روایت‌های خطی و بدون فراز و نشیب دو/ خلق موقعیت‌های بسیار ساده و بی‌اهمیت سه/ درام پنهان در لایه ثانویه اثر چهار/ تیپ گرایی افراطی و پرهیز از خلق کاراکترهای منحصر به فرد

تاريخ : دوشنبه ۱۳۹۳ شانزدهم تير

  قربانیان جنگ یکبار کشته می شوند، بازماندگانشان هر روز

نگاهی به کتاب عکس «ریشه» ها؛ آخرین پروژه عکاسی محمد تاجیک جدیدترین کتاب عکس محمد تاجیک عکاس مستقل مستند اجتماعی ایران با عنوان ریشه ها توسط شورای اسلامی و شهرداری اندیشه منتشر شد.

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۳ سوم تير

  اهمیت گزاره در عکس های مستند و خبری

نوشتن حاشیه ای بر عکس های مستند، همواره مورد چالش و بحث بوده است و موافقان و مخالفان زیادی داشته است. به نظر می رسد عموم مخالفان در دو دسته جای گرفته اند: یک/ آن هایی که عکس را رسانه ای خودکفا می دانند. دو/ دسته ای که زیرنویس عکس را توضیح واضحات قلمداد می کنند.

تاريخ : چهارشنبه ۱۳۹۳ چهاردهم خرداد

  نقدی بر نمایشگاه عکس: این روز در عبور

در هفتهٔ سپری شده پیشین، شاهد برگزاری نمایشگاه عکسی از دو جوان کم ادعا و موفق قزوینی -مهران مافی بردبار و مهدی معتمد- در نگارخانه تماشای این شهر بودیم. مهران مافی بردبار چهره شناخته شده جشنواره‌های عکس در ایران در این سال‌ها حضوری پویا در عرصه عکاسی داشته است.

تاريخ : چهارشنبه ۱۳۹۳ سي و يکم ارديبهشت

  فوتبال: سمبل آرزوهای دور و دراز

جام جهانی ٢٠١٤ به پایان رسید اما برای ما فوتبال چیزی ورای زندگی است. باور این که تیم ملی یک کشور نتیجه را واگذار کند اما مردم به خیابان ها بریزند، اشک در چشمان شان حلقه بزند، یکدیگر را در آغوش بگیرند و جشنی به پا کنند، دشوار است و خبر از چیزی ورای نتیجه و برد و باخت می دهد. انگار معادله ای در فوتبال حاکم است که هیچ کجا نوشته نشده و هیچ قانونی آن را به اثبات نرسانده است.

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۳ بيست و سوم ارديبهشت

  درباره یک جایزه خوب در ایران

به تازگی با تعداد زیادی داستان خیلی کوتاه مواجه شدم که ویژگی مشترک همه شان «قابلیت ایماژ سازی» بود.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۳ دوازدهم ارديبهشت

  نگاهی به مجموعه تلویزیونی پایتخت ۳ ساخته سیروس مقدم

نمایش مجموعه پایتخت ۳ در تلویزیون ایران در حالی دیشب به پایان رسید که پر مخاطب ترین مجموعه پخش شده از سیما در نوروز ۹۳ بود.

تاريخ : چهارشنبه ۱۳۹۳ سيزدهم فروردين

  نگاهی به مجموعه داستان «ما» نوشته: علیرضا روشن

امتزاج شاعرانگی و داستان سرایی برای بار اول نیست که در ادبیات داستانی کشورمان اتفاق می‌افتد. نمونه‌های واضح و غیر قابل انکار این نوع روایت را چند دهه پیش در «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» نادر ابراهیمی خواندیم: روایتی آکنده از تغزل‌های شاعرانه و پرسه‌های بی‌زمان و مکان نویسنده در احوالی مالیخولیایی و ویژه که فقط در فضای نگارشی نادر ابراهیمی پذیرفتنی است.

تاريخ : دوشنبه ۱۳۹۲ بيست و يکم بهمن

  لباس کاموایی آبی در فیلم نفس عمیق

امروز که بعد از قریب به ده سال، تماشای دوباره فیلم «نفس عمیق» پرویز شهبازی برایم مقدور شد به این اتفاق نادر سینمای ایران بیشتر غبطه خوردم.

تاريخ : يكشنبه ۱۳۹۲ هشتم دي

  هویت اشیاء در فضای اثبات گرایانه

امید سریری عکاس جوان مشهدی در اولین نمایشگاه انفرادی خود با عنوان «بعد از صداها» تعدادی از تک عکس ها و چند مجموعه عکس خود را که در پنج سال اخیر عکاسی کرده است، ارائه کرد.

تاريخ : جمعه ۱۳۹۲ بيست و چهارم آبان

  از سقف آسمان پر ستاره نمی‌شود کسی را حلق آویز کرد

داستان‌های بادآورده اثر جدید احمد غلامی نویسنده خوش فکر معاصر اثری در خور توجه و ستایش است. عنوان وسوسه انگیز است. نگاه به فهرست کتاب این حس را تهییج می‌کند: با ۲۵ عنوان داستان روبرو هستیم و این نوع نوشتار، بیش و پیش از هر چیز ما را به کوتاه نویسی‌های معاصر می‌برد که از نیمه دوم دهه پیش، بیش از هر زمان دیگر در ادبیات معاصر کشورمان رواج پیدا کرد و اتفاقا خوانندگان پر و پا قرصی هم برای خود پیدا کرد.

تاريخ : دوشنبه ۱۳۹۲ بيست آبان

  نگاه آبستره عکاسان کودک و نوجوان به موضوع: دستکش ظرفشویی

سال‌ها است به همت شخصی «نوشین وفادار» مجموعه کلاس‌هایی تحت عنوان «آموزش عکاسی برای کودکان و نوجوانان» در مراکز آموزش آزاد مشهد و انجمن سینمای جوانان این شهر برپا می‌شود. گزیده‌ای از آثار هنرجویان خوش ذوق این دوره‌ها را‌ گاه به صورت نمایشگاه‌های گروهی که نوشین وفادار برگزار کرده، دیده‌ایم و تازه شده‌ایم از تماشای این همه طراوت نگاه و خلاقیت و ذوق.

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۲ شانزدهم مهر

  لیوانی آب از توی نور

سپید رود زیر سی و سه پل عنوان مجموعه داستانی است دربرگیرنده ۱۳ داستان کوتاه از کیهان خانجانی نویسنده جوان و مطرح شهرستان رشت. آنچه در نگاه اول به داستان‌های این کتاب، خودنمایی می‌کند تاثیرات قابل توجه نویسنده از هوشنگ گلشیری و گرایشات ویژه او به رئالیسم جادویی و جریان سیال ذهن است که در پاره ای از داستان‌ها به خوبی به چشم می‌خورد.

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۲ پنجم شهريور

  دهلیز؛ قرارهایی که برقرار نمیشوند

«دهلیز» بهروز شعیبی قرار است فیلم اشک آور و سوزناکی باشد. قرار است با الگوی کلاسیک هپی اند روایتش را ببندد. قرار است کامیابی قهرمان کم اثر فیلم (رضا عطاران) را با شابلون «مظلومیت و دلسوزی کاراکتر» به اشک های بیننده در انتهای فیلم پیوند بزند؛ همان جایی که اشک های مادر بزرگ برش می خورند به نقاط سفید گرافیکی تیتراژ که از بالای کادر می سرند توی قاب.

تاريخ : پنجشنبه ۱۳۹۲ بيست و چهارم مرداد

  آیا گلی ترقی دیگری در راه است؟

«قناری باز» حامد اسماعیلیون اثری خواندنی در حوزه ادبیات داستانی نوین کشور ما است. روایت‌های بسیار سلیس، پرهیز از شاعرانه گی، اجتناب از فضاسازی‌های رایج انتزاعی، ایجاد اتمسفری ملموس و واقعی، و بالاخره شخصیت پردازی‌های نسبتا خوب از ویژگی‌های داستان‌های مجموعه «قناری باز» است.

تاريخ : چهارشنبه ۱۳۹۲ شانزدهم مرداد

  ایماژهای ناب برف و سمفونی ابری

گرای پنجاه و پنج آخرین داستان مجموعه «برف و سمفونی ابری» کار نویسنده جوان کشورمان «پیمان اسماعیلی» است که توسط نشر چشمه شش بار تجدید چاپ شده است.

تاريخ : سه شنبه ۱۳۹۲ هشتم مرداد
www.kiarangalaei.com
© 2023 All Rights Reserved. Kiarang Alaei | Development By : sinam